Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna "SensoTeka"

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD)

STATUT

Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
„SensoTeka”

we Wrocławiu

Podstawa prawna:

     Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996) ze zmianami oraz akty wykonawcze do tej ustawy w szczególności: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 159. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz. 1635).
Ustawa z dnia 27pażdziernika 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (DZ.U. z 2017r. poz. 2203). 
Niniejszy statut.
§1
 
Postanowienia ogólne
 
     Poradnia nosi nazwę Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „SensoTeka” we Wrocławiu, zwana w dalszej części statutu Poradnią. Siedzibą Poradni jest miasto Wrocław. Adres ul. Piastowska 43/1, 50-361 Wrocław. Osobą prowadzącą Poradnię jest osoba fizyczna: Małgorzata Grabiec,
§2
 
Cele i zadania Poradni
 
     Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem  i kształceniem dzieci i młodzieży. Poradnia udziela rodzicom wsparcia i pomocy konsultacyjnej oraz terapeutycznej szczególnie psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem, kształceniem i rozwojem dzieci. Do zadań Poradni należy w szczególności: wspieranie szkół i innych placówek oświatowych, nauczycieli, rodziców oraz opiekunów prawnych w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej, wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, udzielanie pomocy szkołom podstawowym i ponadpodstawowym w prowadzeniu zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej, udzielanie pomocy dydaktycznej, edukacyjnej i wychowawczej rodzicom dzieci spełniających obowiązek szkolny poza szkołą w rozumieniu art. 37 ust.1 ustawy Prawo Oświatowe. Organizowanie oraz prowadzenie szkoleń, warsztatów, treningów relaksacyjnych, grup wsparcia,  rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych, inicjowanie, realizowanie i wspieranie działań profilaktycznych oraz prozdrowotnych wśród dzieci oraz młodzieży, w tym zapobiegające agresji  i uzależnieniom,
propagowanie profesjonalnych metod wspierania i korygowania rozwoju dzieci oraz młodzieży, upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i prozdrowotnej, prowadzenie psychoterapii oraz terapii rodzin. przeprowadzanie badań diagnostycznych, psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, fizjoterapeutycznych, procesów integracji sensorycznej, wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci, pomoc rodzicom i opiekunom prawnym dziecka w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron dziecka, Diagnozowanie trudności rozwojowych u dzieci w wieku od urodzenia do momentu podjęcia nauki szkolnej, wydawanie opinii w sprawach : możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, potrzeby odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka niepełnosprawnego,
zwolnienia z nauki drugiego języka, nauki w klasie terapeutycznej, dostosowania wymagań edukacyjnych,
przyjęcia ucznia, który ukończył 15. rok życia i nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie do oddziału przysposabiającego do pracy, udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu, braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
specyficznych trudności w uczeniu się, objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:
diagnozę trudności rozwojowych dzieci. terapię, w szczególności: prowadzenie terapii psychologicznej, prowadzenie terapii pedagogicznej, prowadzenie terapii logopedycznej, prowadzenie terapii integracji sensorycznej, prowadzenie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, wspieranie i stymulowanie rozwoju dziecka, prowadzenie zajęć grupowych i treningów. konsultacje i doradztwo,
działalność informacyjną mającą na celu szerzenie wiedzy psychologiczno pedagogicznej, działalność szkoleniową.
Poradnia realizuje swoje cele i zadania we współpracy z: rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka, pracownikami poradni,
nauczycielami przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, innymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, jeśli zachodzi taka potrzeba.
 
§3

Struktura organizacyjna Poradni

 
     Organami Poradni są: Dyrektor Poradni, zwany w dalszej części statutu Dyrektorem, Do zadań Dyrektora w szczególności należy :
kierowanie działalnością Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz, Koordynacja prac zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub zlecanie jej upoważnionym specjalistom, Sprawowanie nadzoru pedagogicznego, Dysponowanie środkami finansowymi Poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, organizowanie administracyjnej i gospodarczej obsługi Poradni, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych, Zatrudnianie i zwalnianie pracowników, ustalanie i przedstawianie pracownikom Poradni właściwych dla nich zakresów obowiązków, Rozwiązywanie sytuacji spornych dotyczących pracowników i osób korzystających z usług Poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
 
     Dyrektor powołuje Zespół specjalistów, który składa się z psychologa, pedagoga, logopedy, oraz innych specjalistów w zależności od potrzeb dzieci i ich rodzin, który realizuje statutowe działania Poradni. Stanowią go wszyscy specjaliści pracujący w Poradni.
Przewodniczącym Zespołu specjalistów Poradni jest Dyrektor Poradni. Zebrania zespołu  mogą być organizowane na wniosek osoby prowadzącej Poradnię, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego zespołu lub co najmniej 1/3 jego członków. Zespół specjalistów stanowi organ doradczy względem Dyrektora i pomaga w prowadzeniu Poradni.
 
     Do obowiązków specjalistów pracujących w poradni należy: prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron badanych osób, diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,  wydawanie opinii potwierdzanych podpisem przez Dyrektora Poradni organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogiczno - logopedycznej dla uczniów, rodziców w tym dla uczniów wybitnie uzdolnionych. Realizacja zadań statutowych również poza siedzibą, w środowisku rodzinnym, opiekuńczym oraz w miejscu zamieszkania dziecka. Prawa specjalistów pracujących w poradni: pracownik ma prawo do wynagrodzenia za pracę, Wyrażania swoich poglądów i opinii o ile nie narusza w ten sposób dobra innych osób, Pracownik ma prawo do prowadzenia zajęć terapeutycznych według własnej koncepcji, Nieujęte regulaminem przepisy reguluje Kodeks pracy i Kodeks cywilny. W sprawach spornych pracownik ma prawo odwołać się do Dyrektora Poradni w terminie 7 dni 
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany jest przez Dyrektora. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog, psycholog, logopeda, inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Do zadań zespołu należy: ustalenie, na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie, Nawiązanie współpracy z: przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi; podmiotem leczniczym; ośrodkiem pomocy społecznej; opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka, Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Miesięczny wymiar godzin zajęć ustala dyrektor poradni. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
     W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3. roku życia mogą być prowadzone także w domu rodzinnym dziecka. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju ustala Dyrektor w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
 
     Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez: udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania; udzielanie instruktażu i prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem; pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka.Do kompetencji osoby prowadzącej poradnię należy: 
a) nadaje statut,
b) powołuje i odwołuje Dyrektora Poradni,
c) ustala wysokość opłat,
d) zarządza majątkiem Poradni,
e) rozstrzyga ewentualne spory między pracownikami a Dyrektorem Poradni
 
     Klienci korzystający z usług świadczonych przez Poradnię: zgłaszają się osobiście, telefonicznie lub mailowo i zamawiają usługę z oferty przedstawionej przez Poradnię. W przypadku prowadzenia terapii dziecka rodzice lub prawni opiekunowie dziecka zawierają umowę z Poradnią regulującą szczegółowe ustalenia dotyczące m.in. terminów, kosztów, czasu trwania terapii.
 
     Rodzice dzieci korzystający z usług Poradni mają prawo do: uzyskania rzetelnej i profesjonalnej pomocy w ramach świadczonych przez Poradnię usług, zgodnie z zasadami etyki zawodowej, uzyskiwania opinii psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz zaświadczeń zgodnych z uprawnieniami posiadanymi przez pracowników pedagogicznych Poradni, zgodnie z ich kwalifikacjami zawodowymi. Uzyskania rzetelnych informacji dotyczących przebiegu procesu diagnostycznego. Rodzice dzieci korzystających z usług Poradni mają obowiązek: systematycznie i punktualnie przyprowadzać dziecko na zajęcia, zgłaszać każdą nieobecność dziecka na zajęciach, Utrwalać w domu zdobyte przez dziecko umiejętności, informować terapeutów o efektywności zajęć, zaobserwowanych zmianach w funkcjonowaniu dziecka oraz o innych formach terapii, którym poddawane jest dziecko poza poradnią. Poradnia działa w ciągu całego roku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, z możliwością przerwy feryjnej lub wakacyjnej. Poradnia prowadzi działalność 6 dni w tygodniu, poniedziałek - piątek w godzinach 8.00 do 20.00, w soboty w godzinach 8.00-17.00. Godziny pracy Poradni ustala osoba prowadząca Poradnię i mogą one ulegać zmianie.

§4

Finansowanie działalności Poradni

     Korzystanie z usług świadczonych przez Poradnię jest dobrowolne i odpłatne. Wysokość opłat ustala osoba prowadząca Poradnię i są one zamieszczone w cenniku usług, który jest podany do wiadomości wszystkich zainteresowanych poprzez umieszczenie go na stronie internetowej Poradni. Środki finansowe na działalność Poradni są pozyskiwane z: opłat od osób zgłaszających się do Poradni,
dotacji z budżetu gminy zgodnie z przepisami, dotacji z unijnych, darowizn.

§5

Postanowienia końcowe

     Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje  Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu. W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja: teczki indywidualne badanych – dokumentacje badań psychologicznych i pedagogicznych, rejestr wydawanych opinii,
akta osobowe pracowników zawierające dokumentację dotyczącą kwalifikacji zawodowych zatrudnionych w Poradni pracowników,
dokumentacja z przebiegu prowadzonej terapii (indywidualnej, grupowej), inna dokumentacja wynikającą z nadzoru zadań statutowych zgodnie z ustaleniami Dyrektora (np. dokumentacja dotycząca doradztwa, konsultacji). Dokumentacja finansowa Poradni prowadzona jest na podstawie odrębnych przepisów. Zmiany do statutu może wprowadzać osoba prowadząca poradnię w porozumieniu z Dyrektorem Poradni. Wszelkie zmiany statutu podlegają zgłoszeniu do organu ewidencyjnego w terminie 14 dni od daty ich wprowadzenia. Statut wchodzi w życie z dniem uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.